Σμηγματορροϊκή δερματίτιδα και αντιμετώπιση με φυσικούς τρόπους

Σμηγματορροϊκή δερματίτιδα ή σμηγματορροϊκό έκζεμα, είναι μια χρόνια, μη μεταδοτική, φλεγμονώδης, κληρονομική, κατά βάση, δερματική νόσος που εμφανίζεται κυρίως σε άνδρες, παρά σε γυναίκες.

Στο τριχωτό της κεφαλής
Στα μωρά είναι παροδική κατάσταση και τη περιγράφουμε με τον όρο "νινίδα". Προκαλεί κνησμό, ερεθισμό, δερματικές πλάκες και απολέπιση με ή χωρίς ερυθρότητα, απώλεια τριχών και έντονη πιτυρίδα. Δεν υπάρχει εξακριβωμένη αιτιολογία για αυτή τη δερματολογική πάθηση. Παρ'όλα αυτά κυριαρχεί η άποψη πως προέρχεται από μυκητίαση, από ορμονολογικές διαταραχές και ή από υπερπαραγωγή σμήγματος. Είναι πολύ κοινή σε παιδιά κάτω των 3 ετών.
Η σμηγματορροϊκή δερματίτιδα επηρρεάζει κυρίως το τριχωτό της κεφάλής, αλλά εμφανίζεται και σε περιοχές όπως το πρόσωπο, το στήθος, τις μασχάλες, τα πόδια και τη βουβωνική χώρα. Περίοδοι stress, κόπωσης, κακής υγιεινής του τριχωτού, αυξημένες θερμοκρασίες περιβάλλοντος, λιπαρότητα δέρματος και παχυσαρκία, αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης της νόσου. Παρουσιάζει εξάρσεις και υφέσεις, όπως η ψωρίαση.
Νινίδα
Όσον αφορά τη θεραπεία, τα αντιπιτυριδικά σαμπουάν που περιέχουν σαλικυλικά φαίνεται να έχουν αποτέλεσμα στους ενήλικες. Επίσης σαμπουάν ή φάρμακα με σελήνιο ή ψευδάργυρο φαίνεται να βοηθούν. Σε επιπλεγμένες και σοβαρές περιπτώσεις προτείνονται σαμπουάν που περιέχουν πίσσα (coal tar). Η κορτιζόνη και τα στεροειδή είναι επίσης φάρμακα εκλογής. Εάν παραμείνει χωρίς θεραπεία για καιρό μπορεί να προκαλέσει και άλλα δερματολογικά προβλήματα μέχρι και απώλεια μαλλιών. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη νόσο και τις φαρμακευτικές θεραπείες, απευθυνθείτε σε κάποια πιο εξειδικευμένη ιστοσελίδα στο διαδίκτυο. Δε θα ασχοληθούμε με αυτό το κομμάτι, αλλά με το τι μπορούμε να κάνουμε με φυσικά υλικά για να κρατήσουμε σε έλεγχο τη νόσο.
Στο πρόσωπο
Μερικές από τις "σπιτικές" θεραπείες που βρήκα, περιλαμβάνουν τρίψιμο των πασχόντων περιοχών με κρεμμύδι, πλύσιμο με μίγμα ξυδιού, αιθέριου ελαίου tea tree και τυριού (;;;), ενώ άλλοι συνδυάζουν μηλοξυδο με οξυζενέ. Δε ξέρω για εσάς, εγώ πάντως δε θα ήθελα να κυκλοφορώ με odeur κρεμμυδίλας και τυρίλας στα μαλλία μου!
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να διευκρινίσω είναι οτί η ίδια θεραπεία, μπορεί να ανταποκριθεί διαφορετικά σε δυό άτομα που πάσχουν από την ίδια νόσο. Δηλαδή μη περιμένετε μια θαυματουργή κρέμα που θα θεραπεύσει τη σμηγματορροϊκή δερματίτιδα με μιας. Κάποιο συστατικό, λάδι, βότανο ή αιθέριο έλαιο μπορεί να σας κάνει καλό, ενώ σε κάποιον άλλο να μην έχει αποτέλεσμα. Το βασικότερο πρόβλημα που δημιουργεί η σμηγματορροϊκή στο τριχωτό της κεφαλής είναι η επίμονη πιτυρίδα. Δυστυχώς τα φαρμακευτικά σαμπουάν δε προσφέρουν μόνιμη λύση. Άπαξ και σταματήσεις να τα χρησιμοποιείς, το πρόβλημα ξαναεμφανίζεται δριμύτερο. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να αλλάξετε το σαμπουάν που χρησιμοποιείτε και να το αντικαταστήσετε με ένα ήπιο, υποαλλεργικό σαμπουάν με βότανα. Αν μάλιστα προσθέσετε και οργανικό μηλόξυδο στο νερό που θα ξεπλύνετε το κεφάλι σας, θα σας βοηθήσει πολύ. Για τα έλκη που πιθανόν να δημιουργηθούν από τον έντονο κνησμό, ο κουρκουμάς είναι άριστο επουλωτικό.
Η φυσική αντιμετώπιση της σμηγματορροϊκής δερματίτιδας γίνεται με φυτικά εκχυλίσματα, βότανα και έλαια. Ακόμα και αυτά όμως μπορεί να σας ερεθίσουν, οπότε προσπαθήστε να κάνετε δοκιμές πρώτα σε κάποιο μικρό τμήμα και μετά εφαρμόζετε σε όλη την επιφάνεια.
  1. Αιθέριο έλαιο tea tree: Είναι αντισηπτικό, αντιβακτηριδιακό και αντιμυκητιασικό. Βάλτε μερικές σταγόνες σε ένα ήπιο σαμπουάν καθαρισμού και λουστείτε με αυτό.
  2. Οργανικό μηλόξυδο: Πολύ όξινο ξύδι, περισσότερο από τα απλά που γίνονται από κρασί. Αναμίξτε με νερό, σε αναλογία 1:10, απλώστε σαν μάσκα, αφήστε το για 5 λεπτά και μετά ξεπλύνετε με νερό.
  3. Ελαιόλαδο: Κάθε βράδυ απλώστε ελαιόλαδο στα μαλλιά και λουστείτε το επόμενο πρωί. Θα βοηθήσει πολύ να ελεγχθεί η ξηρότητα που προκαλεί τη πιτυρίδα. Αν δε μπορείτε να κοιμηθείτε με λαδωμένα μαλλιά, κάντε μια μάσκα με ελαιόλαδο, κρατήστε το για 20 λεπτά και μετά λουστείτε.
  4. Λάδι καρύδας: Επιλέξτε ένα καλό, οργανικό λάδι και αν είναι στερεό, λιώστε το για μερικά δευτερόλεπτα στα μικροκύματα. Απλώστε το σαν μάσκα, όπως με το ελαιόλαδο, αφήστε το για μισή ή μία ώρα και μετά λουστείτε. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ορκίζονται πως έφυγε η σμηγματορροϊκή τους δια παντός. Η αλήθεια είναι πως κάνει δουλειά. Δοκιμάστε το, ίσως πρώτο από όλα τα υπόλοιπα.
  5. Αλόη: Σε λάδι ή gel κάντε απαλό massage, αφήστε το μερικά λεπτά να δράσει και μετά ξεπλύνετε. Έχει επουλωτικές και κατευναστικές ιδιότητες. Διαβάστε εδώ μια έρευνα.
  6. Σόδα φαγητού: Αναμίξτε 2 κουταλιές της σούπας με νερό, ώστε να γίνει πάστα και κάντε απαλό massage στις ρίζες των μαλλιών. Αφήστε το για λίγα λεπτά και ξεβγάλτε. Αφαιρεί και τα βαριά προϊόντα styling, που επιβαρύνουν τη λιπαρότητα του τριχωτού.
  7. Προβιοτικά: Ενισχύουν το ανοσοποιητικό και κατ'επέκταση την ικανότητα του οργανισμού να αντισταθεί στη νόσο.
  8. Σαπούνι θείου: Λουστείτε μια φορά την εβδομάδα με αυτό το θαυματουργό σαπούνι, ώστε να απαλαγείτε από τη περίσσεια σμήγματος. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Δοκιμάστε εναν ή και παραπάνω τρόπους μαζί. Όπως είπα και παραπάνω, ότι δρα σε κάποιον, δε σημαίνει πως θα έχει αποτέλεσμα και σε κάποιον άλλο. Αν όμως έχετε ευαίσθητο δέρμα, μη κάνετε συνδυασμούς, γιατί δε ξέρετε πως θα αντιδράσει το δέρμα σας σε κάθε ένα από αυτά τα συστατικά.
Η διατροφή επίσης πρέπει να τροποποιηθεί, αποφεύγοντας τρόφιμα που περιέχουν μαγιά, όπως μπύρα, κρασί και ψωμί, καθώς επίσης κορεσμένα λιπαρά και επεξεργασμένη ζάχαρη. Όσπρια, δημητριακά, αυγά, ψάρια, κρέας, μπανάνες και ξηροί καρποί θεωρούνται πλούσια σε βιταμίνη του συμπλέγματος Β και ψευδάργυρο και πρέπει να λαμβάνονται με τη διατροφή γιατί πραγματικά βοηθούν να κρατιέται η πάθηση σε ύφεση. Αυξήστε τη πρόσληψη φυτικών ινών γιατί καταπολεμούν την υπερέκκριση σμήγματος. Η βιταμίνη Ε και τα Ωμέγα λιπαρά οξέα βοηθούν τα κύτταρα να διατηρήσουν την υγρασία τους.
Καλή διατροφή, απαλό βούρτσισμα, έκθεση σε ηλιακή ακτινοβολία, ενυδάτωση και καθημερινό λούσιμο με ένα ήπιο σαμπουάν είναι οι σύμμαχοι σας.

19 σχόλια:

  1. Καλησπέρα,
    Είμαι πολύ χαρούμενος που ανακάλυψα το blog σας! Έχει καταπληκτικές πληροφορίες!
    Έχω μια απορία σχετικά με το λάδι καρύδας: Αναφέρετε πως μπορούμε να το απλώσουμε στα μαλλιά σαν μάσκα. Το αναμιγνύουμε με κάποια βάση ή το απλώνουμε όπως είναι;
    Έχω δει λάδι καρύδας σε σούπερ μάρκετ. Πώς μπορώ να ξέρω εάν είναι καλής ποιότητας;

    Ευχαριστώ και συγχαρητήρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το λάδι καρύδας θα βρείτε εδώ. Το απλώνετε αυτούσιο (χωρίς να προσθέσετε τίποτα άλλο δηλαδή) αφού πρώτα το θερμάνετε για μερικά λεπτά σε bain marie ή για μερικά δευτερόλεπτα στο φούρνο μικροκυμμάτων ώστε να λιώσει (προσοχή να μην είναι πολύ ζεστό αλλά ανεκτό από το δέρμα του τριχωτού σας).
    Μια φιλική συμβουλή· Καλό λάδι καρύδας δε πρόκειται να βρείτε σε supermarket... Αναζητήστε καλό οργανικό λάδι καρύδας από μαγαζί με βιολογικά προϊόντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση και για τη συμβουλή!

    Από μικρό παιδί ταλαιπωρούμαι με τη σμηγματορροϊκή δερματίτιδα (πρόσφατα παρουσίασα βλεφαρίτιδα η οποία, απ' ό,τι διάβασα στο Διαδίκτυο, μπορεί να σχετίζεται άμεσα με τη δερματίτιδά μου) και είχα αρχίσει να χάνω κάθε ελπίδα μέχρι που ανακάλυψα το blog σας!

    Επίσης, επειδή περνώ ατελείωτες ώρες στον υπολογιστή λόγω δουλειάς, τα μάτια μου είναι μονίμως κόκκινα και κουρασμένα, αλλά δεν θέλω να χρησιμοποιώ πια φαρμακευτικά κολλύρια. Γνωρίζετε μήπως κάποιο φυσικό προϊόν που να ανακουφίζει και να αναζωογονεί τα μάτια;

    Ευχαριστώ και πάλι και συνεχίστε έτσι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό που θα σε σώσει είναι το tea tree oil μου το είχε μάθει ο οφθαλμίατρος το κολπο !Μερικές σταγόνες στις βλεφαρίδες άνω και κάτω για μερικά λεπτά και μετά το σκουπίζεις!
      θα σε τσούξει έντονα αλλά είναι φυσιολογικό!
      Την επόμενη κιώλας μέρα θα είσαι καλύτερα!!

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα DG,
    Ελπίζω αυτό το άρθρο να λύνει κάποιες απορίες παραπάνω σχετικά με το ερώτημα που μου είχες θέσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημερα ειμαι 19 χρονων και πασχω απο σμηγματορροικη δερματιτιδα εδω και 6-7 χρονια. Μετα απο διαφορα σαμπουαν και αλοιφες που μου προτεινανε διαφοροι γιατροι το αποτελεσμα ηταν θετικο αλλα παντα μετα απο καποιες μερες ξαναεμφανιζονταν στα ιδια σημεια της κεφαλης(ή και σε καινουρια) και επισης στα φρυδια οι φλεγμονες με τα λεπια και η ανυποφορη μερικες φορες φαγουρα. Αφου διαβασα το αρθρο σας ειπα να δοκιμασω τη θεραπεια με το ελαιολαδο μηπως και βελτιωθει η κατασταση. Μετα απο δυο εβδομαδες το μονο που εχω παρατηρησει ειναι το οτι εχουνε φυγει τα περισσοτερα λεπια αλλα οι εντονες κοκκινιλες και η φαγουρα συνεχιζουν να υπαρχουν. Ειναι νωρις για συμπερασματα. Να συνεχισω τη θεραπεια με το ελαιολαδο ή εφοσον περασαν 2 εβδομαδες χωρις ιδιαιτερο αποτελεσμα να δοκιμασω εναν απο τους εναλλακτικους τροπους που αναφερετε παραπανω στο αρθρο; Τι θα μου προτεινατε;; Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα σου πρότεινα έναν συνδυασμό λαδιού καρύδας (ή έστω ελαιολάδου) με αλόη για τον κνησμό, μιας και το πρόβλημα σου είναι αρκετά έντονο. Όπως και να έχει ενημέρωσε με για την έκβαση. Θα χαρώ πολύ αν βοηθηθείς, έστω και στο ελάχιστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ευχαριστω για τη συμβουλη (εστω και καθυστερημενα). Η αληθεια ειναι οτι μεσα σε αυτα τα χρονια εχω χασει καθε ελπιδα και ξερω οτι δε θα απαλλαγω ποτε απο αυτο. Επισης εχω χασει και παρα πολλα μαλλια στην κορυφη της κεφαλης και αυτο ειναι το χειροτερο. Εχω δοκιμασει ολους τους τροπους, φυσικους και μη, και το μονο καταφερα ειναι να σπαταλησω χρηματα σε φαρμακα που μου προτειναν δεκαδες δερματολογοι . Ωστοσο θα συνεχισω τη συμβουλη σας γιατι το λαδι με βοηθαει να συντηρω καπως την κατασταση. Δεν αφηνει να εξαπλωθει το σμηγμα και διωχνει εστω και προσωρινα τα λεπια. Ευχαριστω πολυ για το αρθρο γιατι με βοηθησε ως ενα βαθμο σε αντιθεση με τους γιατρους. (Ο Γιαννης Β. που σχολιασα πιο πανω)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Από το site σας έμαθα ότι το λάδι καρύδας μπορεί να βοηθήσει και όντως το δοκίμασα και είναι αποτελεσματικό, διώχνει τα λέπια. Βρήκαμε όμως μόνιμη θεραπεία με το πρόβλημα με τον βιοσυντονισμό. Τα αποτελέσματα ήταν άμεσα και εδώ και ένα χρόνο δεν ξαναεμφανιστηκε η δερματίτιδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. οταν λες με τον βιοσυντονισμο τι εννοεις? τι ειναι αυτό?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πρόκειται για εναλλακτική θεραπεία. Η λειτουργία της μεθόδου του βιοσυντονισμού επικεντρώνεται στην επαναφορά του οργανισμού στην ιδανική κατάσταση μέσω της εκμπομπής χαμηλών, φυσιολογικών για τον οργανισμό συχνοτήτων. Ο βιοσυντονισμός δρα σε 2 φάσεις:
    α)προσδιορισμός και εξάλειψη του αιτίου, β) επαναφορά των πληγέντων οργάνων και συστημάτων του οργανισμού σε φυσιολογικό επίπεδο. Η εφαρμογή γίνεται στο σπίτι με 2 μικρές συσκευές (ρυθμιστική και αντιπαρασιτική) τις οποίες τοποθετείς κοντά στο σώμα. Τις συσκευές προσωπικά τις προμηθεύτηκα από ομοιοπαθητικό γιατρό ο οποίος καταχωρεί στην συσκευή τα ανάλογα προγράμματα για θεραπεία του συγκεκριμένου προβλήματος. Αν χρειάζεσαι οποιεσδήποτε άλλες διευκρινίσεις μην διστάσεις να με ρωτήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εγω εχει εδω και 6-7 χρονια που πασχω απο αυτη την ασθενεια και νομιζω το επαθα απο πολυ στρες ειμαι 19 χρονων και πηγα σε δερματολογο πριν απο 2 χρονια και μου εδωσε την κρεμα RUBOCORD για τα μαλλια και ELIDEL για το προσωπο και μου ειπε οτι δεν υπαρχει μονιμη θεραπεια. Εχω βαρεθει να βαζω κρεμες πανω μου αν και ειναι αποτελεσματικο για 3-4 μερες μεχρι να ξαναγεμισει ασπρα το κεφαλι μου και το προσωπο μου κατω απ'τα ματια και στα αυτια μου. Μια μονιμη λυση ειναι να δω ομοιοπαθητικο γιατρο ή να αρχισω εναλλαχτικες θεραπειες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακριά από την ELIDEL υπάρχει δικηγορικό γραφείο στην αμερική που έχει υποθέσεις που έχουν καρκίνο από αυτή τηυν κρέμα και διεκδικούν αποζημίωση από την εταιρεία. Ψάξτε στο ίντερνετ για την υπόθεση

      Διαγραφή
  12. Εχω και εγω αυτον τον τυπο δερματιτιδας αλλα μου κανει εντυπωση που μιλατε για λαδια.Εμενα η δερματολογος μου ειπε να αποφευγω ολα τα λαδακια και τα φυτικα και του εμποριου οπως επισης και αφρους τζελ και να προτιμω σαμπουαν (περα απο τα φαρμακευτικα που μου δινει)που δεν περιεχουν αρωματα εκχυλισματα λαδιου η conditioner μεσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Εγω ταλαιπωρούμε από τα 14, στα 33 πλεον μετά από παρα πολλές θεραπείες η μόνη αλοιφη που με ηρεμεί ειναι απο τα bodyshop απλη φυτική για την ξηροδερμία, κανει πολλη καλη δουλεια και το λάδι καρύδας στο κεφάλι... Χρονια χρήση με κροτιζονες κλπ με κανενα αποτέλεσμα. Ένας συγγενής με προβιοτικά εχει βρει την ησυχία του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Είχα ξαναδιαβάσει τα σχόλια σας πριν ενάμισι χρονο είχα δοκιμάσει και εγώ σαμπουάν και μαλακιές αλοιφές αλλα τιποτα.

    Δεν είναι ωραιο πραγμα αυτό στο κεφάλι σου ούτε καν για κούρεμα δεν πήγαινα ντρεπόμουν.

    Μεχρι που αποφάσισα να πάω σε έναν μικρό ιατρείο στην γειτονια μου στο Λονδίνο και μου έδωσε ένα φάρμακο και μέσα σε 4 μέρες δεν υπήρχε τίποτα.

    Απλα ξαναμπήκα στο μπλογκ σας μετά από ενάμισι χρόνο για να σας πω ότι μέσα σε 4 μέρες εμένα μου πέρασε πάει η ντροπή που ένιωθα.
    Όποιος θέλει μπορεί να μου στείλει μηνυμα στο φβ (alkis kapsalidis)να του το δείξω το φάρμακο σε εικόνα αλλά πως θα το βρείτε δεν ξέρω εμένα μου περισσέψει το εν τεταρτο παντως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Γεια σας. Πασχουσα και εγω εδω και 7 χρονια .. Δεν ειχα παει σε Δερματολόγο τοσο καιρο μεχρι που χρειαστηκε να παω φετος το χειμωνα γιατι εκανα εκζεμα λογω υπερβολικου αγχους. Μου εδωσε κορτιζονη γιατι δεν καταπολεμαται διαφορετικα το εκζεμα. Μου ειπε να ξεχασω το πλυσιμο του προσωπου με σαπουνι και μου εδωσε ενα νερακι μισελερ bioderma (εκεινο με το ροζ καπακι) και μου ειπε με ενα βαμβακακι να κανω 2 φορες μεσα στην ημερα με αυτο και οτι ειναι καταλληλο και για να ξεβαφομαι. Αφου θα τελειωνε η θεραπεια με την κορτιζονη, κανοντας την πλυση στο προσωπο με το νερακι θα εβαζα μια αλοιφη για ατελειες της ducray την οποια αργοτερα χρησιμοποιουσα και σαν βαση στο μακιγιαζ. Απο σαμπουαν της vencil-hairoily το οποιο πραγματικα εκανε και κανει θαυματα και μετα απο εξι μηνες χρησης. Οσο αφορα την κορτιζονη δεν τη συνηστω σε κανεναν να τη βαλει ετσι απλα για να φυγουν τα λεπια διοτι κανει ακμη, ευριαγγειες και καταστελει το ανοσοποιητικο πραγμαψπου συμαινει οτι μπορει να αρπαξετε και καποιο αλλο μικροβιο στο προσωπο. Οσο για το νερακι ειναι τρομερο δεν αφηνει καθολου ξηροτητα στο δερμα και εχει μια ωραια αισθηση φρεσκαδας το δερμα μετα. Για την αλοιφη θεωρω πως ειναι υποκειμενικο .. Τυπικα κανει τη δουλεια της ειναι καθαρα για καθημερινη χρηση με την πρωτη διακοπη εμφανιζεται παλι η ξηροτητα.
    Τα λεπια εφυγαν, η ξηροτητα η πολυ εφυγε ομως...
    Το προβλημα μου ειναι πως εχω αρκετη ερυθροτητα στα μαγουλα, ξεκινα απο τα μηλα του προσωπου και φτανει ως λιγο κατω απο τα ματια. Δεν ξερω πως μπορω να το εξαλλειψω αυτο, με ενοχλει απιστευτα αισθητικα. Θα ηθελα τη γνωμη σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Παρακαλω υπαρχει κανεις να με βοηθήσει με την πείρα που απόκτησε.Εγω εχω τα συπτώματα στο κεφάλι πυτιριδας μετα φαγούρα μετα έντονο κνησμο και μετα πεφτουν νιφάδες και λίγα μαλια.Εχω και λίγη φαγουρα στα φρίδια στην ομοπλάτη και πιο λιγο πισω απο τα αυτια.Δοκιμασα αρκετα σιαμπουαν και σταγονες που μου εδωσαν δερματολογοι ακομη και αντιβιωση αλλα ειμαι για λιγο καλα και στον μηνα ξανααρχιζουν παλι τα συμπτωματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλησπέρα σας αντιμετωπίζω εδώ και 6-7 χρόνια αυτό το πρόβλημα στο πρόσωπο και στα φρύδια έχω πάει σε αρκετούς δερματολόγους χωρίς καμία λύση θα ήθελα πολύ την γνώμη σας!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια σε greeklish, με ενσωματωμένα links, με υβριστικό ή απαξιωτικό περιεχόμενο καθώς και σχόλια με διαφήμιση προϊόντων δε θα δημοσιεύονται. Οι συνταγές και οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στο blog δεν υποκαθιστούν ιατρικές οδηγίες ή φαρμακευτική αγωγή. Παρακαλούμε συμβουλευτείτε τον γιατρό σας αν έχετε προβλήματα υγείας, πάσχετε από χρόνιες παθήσεις, είστε έγκυος ή θηλάζετε.

Print Friendly and PDF